در طول سده ی اخیر منطقه قره داغ به خصوص شهرستان اهر شاهد قهرمانان و مفاخر علمی و فرهنگی فراوانی بوده است. ستارخان، کلنل پسیان، عباس بارز ، دکتر قاسم خان اهری ، دکتر حسن اهری و ده ها نام دیگر نمونه ای از ستارگان آسمان مفاخر و مشاهیر آذربایجان می باشند.


در تمام جوامعی بشری مسئولان و دولتمردان مفاخر و مشاهیر را ارج می نهند و به بهانه های گوناگون از خدمات این افراد تجلیل می کنند.

۴آبان۹۲ در مراسمی با حضور وزیر بهداشت، رییس فرهنگستان علوم پزشکی تندیس دکتر محمد قریب رونمایی  و بنیانگذار طب نوین اطفال در ایران معرفی گردید.

پدر طب اطفال ایران در حالی به دکتر محمد قریب اعطا شد که سایت رسمی مرکز طبی کودکان در تاریخچه احداث این بیمارستان آورده است : « ساخت بیمارستان مرکز طبی کودکان در سال ۱۳۳۷ توسط مرحوم دکتر حسن اهری پیشنهاد شد. ایشان فکر ساخت این مرکز را ره آورد سفری دانست که به همراه مرحوم دکتر محمد قریب … به شهر مونترال کانادا برای شرکت در نهمین کنگره بین المللی بیماریهای کودکان داشتند… [دکتر حسن اهری] در تحقق این هدف بر روی کمک افراد و سازمانهای نیکوکار برنامه ریزی کرده و به عنوان اولین گام، اندوخته خود را در فروردین سال ۱۳۴۰ برای این منظور اهدا کرد… همکاری دکتر فرهاد و دکتر قریب در تحقق این هدف نیز تأثیر بسزائی داشت. »

سایت دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در معرفی دکتر حسن اهری نوشته است: … [دکتر حسن اهری] همراه دکتر محمد قریب پایه گذار طب نوین اطفال در ایران از بنیانگذاران بیمارستان مرکز طبی کودکان و اولین رئیس بیمارستان بود.

با تمام این تفاسیر آنچه که عیان است دکتر حسن اهری یکی از پایه گذاران طب نوین اطفال در ایران می باشد ولی این امر از سوی مسئولان آنطور که شایسته این دکتر آذربایجانی می باشد مطرح نمی گردد.

بی توجهی مسئولان به این شخصیت علمی باعث شده نه تنها حسن اهری در آذربایجان بلکه در شهر اهر نیز ناشناخته باقی بماند و نشان و تندیسی از وی در شهر زادگاهش  یافت نشود.

دکتر حسن اهری در سال ۱۳۰۱ بدنیا آمد. در سال ۱۳۳۴ موفق به اخذ تخصص بیماریهای کودکان شد و در سال ۱۳۴۶ به رتبه استادی اطفال نائل شد. دکتر حسن اهری در طول حیات علمی خود در کنگره های مختلف علمی و بین المللی کودکان در کشورهای مختلف از جمله آمریکا, کانادا, سوئیس, ترکیه, پاکستان و ژاپن شرکت کرد.

از دیگر فعالیتهای علمی و ارزشمند وی انتشار اولین مجله علمی بیماریهای کودکان در ایران به زبان انگلیسی و فارسی بود.

وی در هفدهم بهمن ماه ۱۳۴۹ بدنبال ابتلا به یک بیماری حاد دارفانی را وداع نمود.

جمعه 10 تیر 1401
بؤلوملر : اهر ,